سرانه خودرو در ایران

بر اساس گزارش­های سالانه، بیش از ۶۶ میلیون خودرو در جهان تولید می‌شود که سهم ایران اندکی بیشتر  از ۹۰۰ هزار دستگاه و البته در شرایط عادی بالای مرز یک میلون دستگاه بوده­است . بدلیل فرهنگ بهره­برداری از خودرو شاید این رقم کفاف جامعه را بدهد اما با توجه به کلیه جوانب اقتصادی، اجتماعی ، صرفه جویی در انرژی و سازگاری با محیط زیست، بازار ایران (مشروط به شتاب بیشتر خروج خودروهای فرسوده) نیز  می­تواند بیش از این تعداد ظرفیت را جذب نماید، که در آن صورت نیز سالانه بیش از ۱/۱ میلیون دستگاه بازار کشش خواهد داشت.

ازآغاز این صنعت در ایران تا کنون روند متفاوتی را پشت سر گذاشته ایم شاید طلایی­ترین این دوران سالهای بین ۸۰ تا ۹۰ باشد که باید دوران باور ملی نام گذاری گردد . بهر حال صنعت خودرو سازی در سال ۱۳۵۰ با تولیدات ۵۱۷۲۳ دستگاه به ۲۷۸۰۶۲ دستگاه در پایان سال ۱۳۷۸ رسید یعنی نسبت سرانه آن (تعداد خودرو به ازای هر هزار نفر) رو به افزایش گذاشته شد،  و وضعیت مناسب­تری یافت . با رونق این بازار و افزایش تولید کنندگان به ۲۱ تولید کننده ،انواع خودرو در کشور رو به فزونی نهاد به گونه­ای که هم اینک بالغ بر ۱۲۸  مدل خودرو در کلاس­های مختلف تولید می­شود و این تنوع تولید منجر به افزایش سرانه در سنوات بعد گردید و شاخص سرانه نیز بهبود یافت .سرانه خودرو در سال ۱۳۸۰، ۶۲ دستگاه، و در سال ۱۳۸۱، ۶۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۲، ۷۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۳، ۹۰‌دستگاه ، در سال ۱۳۸۴، ۱۱۳ دستگاه و بلاخره در سال ۱۳۹۱به ۲۰۰ دستگاه به ازای هر هزار نفر رسید. پیش ‌بینی می‌شود با توجه به رشد جمعیت علی رغم افزایش تقاضا‌های جدید، بدلیل کاهش تولید، امسال شاهد رشدی در این شاخص نباشیم.

سرانه خودرو در ایران

بهر حال دور از ذهن نیست ، بدلایل تحریم­ها و محدویت در تأمین قطعات اصلی خودرو ، امسال با رشدی مواجه نباشیم گرچه اظهاراتی شنیده می شود که “در حال حاضر دو خودرو ساز بزرگ کشور به جز بخش آپشن در مورد تأمین سایر مواد اولیه و قطعات با مشکل مواجه نیستند و تنها مشکل این دو واحد کمبود نقدینگی است” اما باید پذیرفت که صنایع خودرو سازی در حال حاضر با دو مشکل مواجه است اول مواد اولیه و قطعات و دوم ترمیم نقدینگی. وضعیت آمارها نیز گواه این مدعی است.  جدیدترین آمارهای رسمی به دست آمده از انواع تولید خودرو تا تیر ماه امسال حاکی از افت ۳۰٫۶ درصدی است. این افت تولید در گزارش موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور نیز آمده است. در گزارشی از وضعیت صنعت خودروی ایران می­نویسد: تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۲، ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و کاهش مشابهی را نیز در سال شمسی منتهی به ۲۰ مارس ۲۰۱۳ تجربه کرد. دراین گزارش می افزاید: هرچند در ماه‌های پایانی سال شمسی ۹۱ نشانه‌هایی از بهبود وضعیت تولید مشاهده شد، اما همچنان ریسک‌های زیادی در زمینه تولید (به دلیل کمبود ارز و تحریم‌های غرب) جهت تأمین قطعات در کل سال ‌جاری وجود دارد.

با توجه به وضعیت فعلی و گره خوردن اشتغال با این حوزه ، ضروری است به پشتوانه توانمندیهای مهندسین ایرانی و تغییر در سیاست­های مبادلات جهاتی و خارج کردن ایران از انحصار چند شرکت خاص جلوی نوسانات زیاد این بازار گرفته شود، گرچه باید پذیرفت حوزه این کسب و کار همیشه  در جهان با چالش مواجه است .

۰۹
شهریور ۱۳۹۲
دسته‌ها خودرو
دیدگاه‌ها ۱ دیدگاه
برچسب‌ها

یک پاسخ برای : 1

  1. سلام گفته:

    باتوجه شرایط بازار خودرو و بالارفتن قیمتها در یک مقطع چندین ماهه و کاهش قدرت خرید بعید نیست با مشاهده کاهش نرخ دلار و به تبع آن کاهش هزینه های نرخ تمام شده خورو های خارجی و خلاء تامین نیازها چندین ماهه گذشته با کاهش قابل توجه دلار (۲۶۰۰)تقاضای شدیدی در این بخش علی خصوص تقاضای خودروهای خارجی مشاهده شود .
    فراهم نمودن امکان استفاده از شرایط ویژه در مقاطع خاص میتوان تعیین کننده باشد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *